Morgonstund..

Idag var det meningen att jag skulle träna morgonpasset halv tio med min vän tandfén. Vi hade också bestämt att hon skulle ringa och väcka mig halv åtta, men så blev inte fallet :P När jag ringde henne nu för ett par minuter sedan låg hon fortfarande och sov, så någon morgonspinning för oss blidde det inte.

För att rädda dagen bestämde vi oss för att träffas senare och kanske se någon film på bio.

Någon som hört någon av dessa påståendena?

"Hundra situps om dagen tar bort fettet på magen"
"Man ska inte äta efter klockan åtta"
"Man förbränner mer om man tränar före frukost"


Detta är bara tre exempel på en mängd hälsomyter, som även jag trodde på och försökte leva efter. Under en  idrott och hälsa-föreläsning fick jag dock veta bättre.

1. Man kan inte punktförbränna. Genom att endast träna magen kommer du alltså inte bli smalare just på magen. Du lär få magmuskler, men de kommer inte att synas om du inte tränar hela kroppen och på så sätt förbränner mer.

2. Varför skulle man inte kunna äta efter 20.00? Tänk dig att du tränar sent på kvällen. Skulle du då strunta i att äta tills nästa morgon? Det om något är skadligt för kroppen. Det enda som skulle hända om man äter något precis innan man går och lägger sig är att kroppen "går igång" och arbetar, vilket kan göra det svårare att sova.

3. Att träna före frukost har ingen som helst positiv effekt på ens träning. För det första har du inte ätit sedan kanske 10-12 timmar tillbaka, och kommer därför inte orka träna särskilt hårt. För det andra kommer kroppen i brist på annan energi börja bryta ner muskler.

 Take care !
Bamsekram from santa to you ♥


Kommentarer
Postat av: Beatrice Jakobsson [foto]

sv: tack :D

allt bra ? :D

2010-01-05 @ 21:32:57
URL: http://beattriicee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0